Etiketler

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Bu pazar kahvaltı sırasında Radikal Pazar okurken ve her zamanki gibi memleketin hallerine söylenirken sayfa 40’a geldim ve bir nefes almak için durdum. Genelde müzikle ilgili kritiklere şöyle bir göz atarım ama nadiren çoğunu okurum, pek nadiren de yeni bir müzisyeni veya albümü merak edip hemen internet başına koşarım. Müzikle ilgili popüler yaklaşımlara gıcık olduğumdan bu önyargım, oysa ki Radikal’in kritik sayfalarında “Archangel” parçasına çıldırdığım ve bir yaz boyunca birçok dj’den farklı yorumlarını dinlediğim sevgili Burial grubunun adını görünce önyargımı aşıp okudum. Güzel…yeni albüm gelmiş. Sonra sayfanın büyük kısmının ayrıldığı ve Sarp Dakni’nin yazdığı Emeli Sande ile ilgili yazıya takıldım. O kadar iddialı yazmış ki, açıkçası önce merak ettim, sonra ne zamandır da soul ve R&B taraflarında değişik bir ses dinlemediğimi düşündüm, acaba gerçekten çok mu iyi? Ama beni asıl vuran albümün ismi oldu :”Our Version Of Events”. Hadi bakalım bir de sizin taraftan dinleyeyim olayları dedim ve internetten bakmaya koyuldum.

Youtube’da ilk bulduğum video “Heaven” adlı parçaya aitti. Parça yavaşça başladı ve hemen ardından Massive Attack misali o en sevdiğimiz, en alışık olduğumuz ama adını koyamadığımız meşhur drumm and bass girdi olaya. O noktadan sonra şarkıcının sesinden ziyade bu sevgili tanıdık dosta takıldı aklım. Buna aklı takılan tek ben değilmişim ki hemen parçanın altında şu yorumu okudum:

“The reason people are saying it is a rip of Massive Attack is because of the drum sample. What those fools don’t realize is that the drum sample from this song is “The Amen Break.” The most sampled drum break in history. It is from a song called “Brother” by The Winstons. There is a short documentary on youtube about the sample if you search “Amen Break” This break has been in countless songs and is pretty much the reason Drum and Bass was invented. ” mantiis

Ve içimdeki merak canavarı kabardıkça kabardı…Emeli’yi unutup “Amen Break” ile ilgili videoyu izlemeye koyuldum. İzlemekten ziyade dinledim aslında ama dinlerken hem çok eğlendim, çünkü birçok şarkı beni eskilere, eskiden dinlediklerime, gençliğime falan aldı götürdü; hem de daha önce üzerine hiç düşünmemiş olduğum işin diğer boyutlarını öğrenmiş oldum. Yani işin maddi, kültürel,ticari ve yaratıclık boyutları.

Aşağıdaki bu eğitici video Nate Harrison tarafından 2004 yılında yapılmış bir proje aslında. Bu 20 dakikalık video boyunca bize o meşhur “Amen Break” isimli 6 saniyelik davul solosunun tarihini anlatıyor olacak. Öyle bir 6 saniyelik “drum sample” ki, onu ilk kez “Amen Brother” adlı şarkısında 1969 yılında kullanan The Winstons grubundan sonra bu altı saniye nice gruplara, şarkıcılara, müzik türlerine, hip hoplara, drum and bass parçalara, jungle müziklere, reklam müziklerine, yeniden kurgulanmalara ve nice nice müzik olayına adını altın harflerle yazdırmış. Siz bu adı bilmediğinizi sanabilirsiniz ama duyar duymaz tanıyacaksınız kendisini. Çünkü o altı saniye beynimizdeki yerine de adını altın harflerle kazımış alsında.

6 saniyelik davul solosunun sahibi  grup üyesi G.C. Coleman. Ne tuhaftir ki “Amen Break” modern müzik tarihinde en çok kullanılan davul döngülerinden (drum loop) biri olmasına rağmen, Coleman bundan dolayı hiçbir zaman gerekli telif haklarını alamamıştır!!!

Ve işte The Winstons’dan orjinal “Amen Brother” şarkısı:

Benim ise aklıma ilk gelen 90’lardan Mantronix “King of Beats”. Abi sen bunu çok iyi hatırlarsın 🙂

Ama bu parçayı eklemeden bu yazı bitmez. Scratching, sampling, hip hop, trip hop, drum, piano, strings Allah ne verdiyse hepsi var…tüm bunları bilmek veya bilmemek de önemli değil, şarkı ortada zaten:

Of of of Allah’ım!!!! Çok muhteşem değil mi? Kendimi kaybettim…her neyse 🙂

Peki siz hangi şarkılardan haıtrlıyorsunuz “Amen Break”i ? O kadar çok şarkıda kullanılmış ki bununla ilgili bir veri tabanı bile oluşturmuşlar internette. Bu web sayfasından dinlediğiniz tarzda hangi şarkılarda kullanılmış bakabilir ve dinleyebilirsiniz. Şunu söyleyeyim ki veri tabanında sadece videosu olan 513 parça  kayıtlı, oysa binlerce şarkıda kullanılmış.Eksik kalan varsa siz eklemeyi unutmayın 🙂

http://amenbreakdb.com/

“Amen Break” ile ilgili daha fazlasını okumak isteyen olursa The Economist Dergisinde 17 Aralık 2011’de çıkan yazıya da bakabilir:

http://www.economist.com/node/21541707

Yazdıklarımdan birşey anlamadıysanız veya hiç ilginizi çekmediyse son olarak şuna bir bakın derim. Çünkü günümüzde hiçbirşey (imaj, para ve boş laf dışında) yeterince ilginç değil ama bir şey var ki kimse ona hayır diyemiyor, herkes bayılıyor. İyi eğlenceler:

NOT: Tüm bunlara kendimi kaptırmam ve blogumda yazmaya koyulmam sonucunda halen Emeli Sande albümünü dinlemiş değilim 🙂 Olsun şimdi siz Amen Break ile ilgilenirken ben de albümü dinleyeceğim, bakalım nasılmış?

